Bienvenue til en eventyrlig vandre ferie igennem vinmarkenre i Alsace. Vi har efterhånden arrangeret rideture på vores islændere hernede igennem flere år hvor vi har fundet de smukkeste områder og hyggeligste restuaranter og ikke mindst nogle fantastiske inspirerende vinbønder. Vi synes at vores tur også egner sig perfekt for vandrere som værdsætter det gode liv vi har hernede i frankrig. Vi bor hos en gammel adelsslægt på den 600 år gamle slægtsgård Domaine Saint loup. Stedet emmer af historie og man hensættes til en stemning fra en svunden tid. Fra det øjeblik man kører ind under den gamle hængepil og ind på den store gårdsplads rammes man af en magisk energi. Gården ligger i smuk natur med små søer neden for foldene  og en gammel æbleplantage med 60 forskellige sorter. Om aftenen nyder vi når vi kan se solen gå ned bagom Grand Ballon. Vi tilbyder vores ture om foråret og efteråret hvor klimaet er perfekt til ude aktiviteter.

A bientot i Alsace

Program

Ankomst til gården i Micelbach om søndagen fra kl 18.00. Vi står klar til jer når i ankommer. Vi har aftensmad og vin klar til jer. Vi hygger og snakker og nyder den franske stemning.

Mandag starter vi stille og roligt med en omgang morgenmad. Er det varmt nok spiser vi selvfølgelig udenfor den gamle port indtil den gamle stald , eller under valnøddetræerne. Der er franske oste croissanter æblejuice fra æbleplantagen,æg kaffe etc.

Når vi er færdige tager vi vandrestøvlerne på og gør klar til en 2 timers tur der starter med at vi går ud fra gården og ned omkring den smukke Le lac Micelbach. Vi har flot udsigt til Vogeser bjergen. Når vi kommer hjem venter der frokost og afslapning i de skønne omgivelser. Senere på dagen tager vi hen hvor vinmarkerne starter og snupper en vinsmagning hos en vinabonde som vi ved har gode vine. Om aftenen har vi bestilt bord på Restaurant Le Gare som ligger 5 min i bil fra gården. De har efter sigende en af Frankrigs bedste vinkælder. Vi får en menu som er tilpasset til de vine vi har udvalgt med chef sommelieren. Vi koncentrer os om Alsace vine. De har årgange som ikke længere kan købes nogle steder. Det er en aften med en gourmet menu og en vinoplevelse ud over det sædvanlige. Udover det vin som er includeret i menuen er demnd aften oplagt til at bestille fra det fantastiske vinkort. Vi snakker et absolut verdensklasse vinkort med et særdeles gunstigt prisniveau hvor de fleste kan være med.

Tirsdag spiser vi morgenmad og hygger og nyder den fantastiske ro som er på stedet. Efter den sidste croissant er spist snørrer Vi vandrestøvlerne igen og kører ud til vinmarkerne. Vi plukker selvfølgelig et par lækre saftige æbler og nyder livet. Vi starter ude ved  Chateau Ollwiller og vandrer op igennem de første vinmarker som fører os rundt i et smukt område med mange storke. Vi vandrer både i skov og i åbent terræn. Vi holder frokost på restaurant Ferme des Moines..Efter pausen er det tid til en omgang Petanque eller en tur ned og se den smukke kirke Notre-Dame de Thierenbach . Vi kører hjem til Domaine Saint Loup og nyder måske et glas vin i solen inden maden er klar.

Onsdag er fridag. Vores forslag til en fortryllende dag er at efter morgenmad at køre op til Grand Ballon 1424m.Opstigningen ligger kun 15 min fra gården. På 30 min fra opkørslen er man oppe i alpint natur med masser af smukke vandrestier. Kør ned bag om til Guebwiller og videre til Vallée Noble og tag rundt i Soultzmatt , Roufach og besøg vinbønderne. Vi ved lige hvem i skal besøge. Slut dagen i Eguisheim og oplev det fantastiske sceneskift når mørket sænker sig og byen lyses op af eventyrlige lys overalt. Det er en dag hvor alle sanser er på overarbejde på den behagelige måde.

Torsdag er det på med støvlerne igen efter morgenmaden hvor vi tager til Westhalten i Valée Noble. Vi kører igennem de kringlede gader i byen op imod vinmarkerne hvor vi parkerer bilerne og gør klar til at vandre op igennem vinmarkerne på det kendte bjerg og grand cru marker Pfingsberg. Vi får hurtig en formidabel udsigt til dalen og byen Orschwihr med alle dens vinhuse. Er vejret klart kan vi se de Schweiziske alper. Vi rider rundt i vinparadis. Der er så mange dufte i luften og smukke farver så lykkebarometeret er ved at sprænges. Så bliver livet ikke meget bedre. Vi rider op på vinbjerget Bollennberg hvor vi spiser frokost på Domaine Bollenberg.Når vi har spist aflægger vi et besøg hos den meget interessante biodynamiske vinbonde Camille Braun nede i Orschwihr. De laver en fantastisk Riesling og endnu bedre Pinot Noir. Det er vin til at tage med hjem til Danmark. Vi går bagefter ned til bilerne.Vi kører hjem og slapper af inden vi planlægger hvad og hvor vi skal spise henne i aften. Området er fyldt med hyggelige restauranter.

Fredag er sidste dag i denne omgang. Vi nyder vores daglige croissanter og lækre oste og drager igen til Valée Noble. Vi starter samme sted som i går, men i dag vandrer vi over i den anden dal imod Pfaffenheim. Efter vi har gået en times tid går vi ned i den lile hyggelige by Pfaffenheim hvor vi går forbi den gamle middelalder kirke Eglise Saint-Martin. Vi  forsætter igennem vinmarkerne til den idylliske middelalder by Gueberschwihr hvor det næsten er som at have været i en tidsmaskine og er tilbage i middelalderen. Vi holder hvil ved den smukke kirke på torvet. Vi forsætter igennem byens kringlede og krogede veje for at vandte opad mod det gamle kloster Notre-Dame du Schauenburg hvor der er formidabel udsigt over hele Rhin dalen. Det er her vi spiser dagens frokost. Efter frokost får turen bagom klostret og ned igennem route spiritualité hvor der siges at være magiske kræfter. Vi vandret ned igennem skoven og ned til vinmarkerne og små lunde med frugttræer og op på toppen af bjerget og ned til Westhalten. Vi kører hjem til Domaine Saint Loup øre og lykkelige i hovederne fyldt op med energi. Vi siger á bientôt til næste gang.

Praktisk info

Transport.

Efter vores første sæson er gennemført står det helt krystalklart. Kør ned i bil. Dem som fløj fortrød da de smagte al den gode vin herende i Alsace. Der er seriøst mange penge at spare på vin hernede og man skal ikke købe mange flasker før en del af rejsen er betalt. Ofte op til halv pris. Så er man oppe i en vis kvalitet så skal der ikke mange flasker til for at det løber op. Tag skiboksen på hvis i har sådan en. Vi har fundet steder hvor der høj kvalitet for pengene. De fleste forbinder Alsace med hvidvin. Men de rykker på rødvinssiden. Og vi kender de bedste steder når det gælder rødvin.

Vi vil anbefale at køre ned og overnatte i en af de mange gamle byer som findes i Tyskland. Kør lørdag så i har fordelen med at køre resten af turen om søndagen hvor der ingen lastbiler er på motorvejen. Kør ned og spis frokost i  Ribeavillé området som ligger 1 time fra vores gård. På den måde får man en stor del af søndagen som en feriedag.

Vandreture længde :

Ude i vinmarkerne går vi typisk 2 timer før frokost og 1 time bagefter. Der vandres i et tempo så alle kan være med.

Ophold

Domaine Saint Loup. 1 Rue Principale, 68700 Michelbach, Frankrig

Der indkvarteres i ældre hyggelige dobbeltværelser med mindre andet er aftalt. Der er bad og toilet på alle værelser.  Der er linned og håndklæder med i prisen. Stedet har 5 værelser som er nyrenoverede. De koster 450./ ekstra pr prs så prisen vil blive 6950./

Mødetid/afrejse

Søndag fra kl 19.00. Fredag kl 16.00.

Et forslag kunne også være at ankomme lørdag og så overnatte i Ribeauvillé og have et døgn i dette legendariske område. Det ligger kun 45 min fra lufthavnen og 45 min til gården.

Datoer. 2020

26 April - 1 Maj

3 Maj - 8 Maj

6 sept - 11 sept

13 sept - 18 sept

Priser:

6500.-

Guidede vandring

Overnatning i dobbeltværelse med bad/toilet

5 gange morgenmad

Aftensmad med vin ankomstaftenen

Frokost mandag efter gåtur

Gourmet aften på Restaurant Le gare incl mad og 3 glas vin

Frokost Notre dame de Schauenberg ex drikkevarer

Frokost Domaine Bollenberg gourmet frokost med 2 glas vin og kaffe

Frokost Restaurant De moines ex drikkevarer

Aftensmad torsdag ex vin.

2-3 vinsmagninger

Betaling er 3000.- straks ved tilmelding. Rest 2 mnd før ankomst. Tilmelding er bindende. Så sørg for at have en rejseforsikring.

Spar Nord bank Reg.nr.9001. Konto.nr. 1400 250 401.

Skal du sende fra et andet land skal du bruge dette nr: SWIFT: SPNODK22. IBAN: DK0790011400250401. Hvis du betaler ind på vores bankkonto skal du huske at skrive dit navn og dato for rejsen.