Bienvenue til en eventyrlig slentre ferie igennem vinmarkenre i Alsace. Vi har efterhånden arrangeret rideture på vores islændere hernede igennem flere år, hvor vi har fundet de smukkeste områder,hyggeligste restuaranter og ikke mindst nogle fantastiske inspirerende vinbønder. Vi synes at vores tur også egner sig perfekt for vandrere som værdsætter det gode liv vi har hernede i Frankrig. Vi bor hos en gammel adelsslægt på den 600 år gamle slægtsgård Domaine Saint loup. Stedet emmer af historie og man hensættes til en stemning fra en svunden tid. Fra det øjeblik man kører ind under den gamle hængepil og ind på den store gårdsplads rammes man af en magisk energi. Gården ligger i smuk natur med små søer neden for foldene  og en gammel æbleplantage med 60 forskellige sorter. Om aftenen nyder vi når vi kan se solen gå ned bagom Grand Ballon. Vi tilbyder vores ture om efteråret hvor klimaet er perfekt til ude aktiviteter.

A bientot i Alsace

Program

Søndag: Ankomst til gården i Micelbach fra kl 18.00. Vi står klar til og tage imod jer når i ankommer. Vi har aftensmad og vin klar. Vi hygger og snakker og nyder den franske stemning.

Mandag: Mandag starter vi stille og roligt med skøn fransk petit dejeuner. Er det varmt nok spiser vi selvfølgelig ude under de gamle valnødde træer.Frisk brygget kaffe, oste, croissanter, juice, æg etc. Efter morgenmaden kører vi til Westhalten i Valée Noble. Vi kører igennem de kringlede gader i byen op imod vinmarkerne hvor vi parkerer og gør klar til at vandre op igennem vinmarkerne på de kendte bjerge og grand cru marker Pfingsberg. Vi får hurtig en formidabel udsigt til dalen og byen Orschwihr med alle dens vinhuse. Er vejret klart kan vi se de Schweiziske alper. Vi slentre rundt i vinparadis. Der er så mange dufte i luften og smukke farver så lykkebarometeret er ved at sprænges. Så bliver livet ikke meget bedre. Vi vandre op på vinbjerget Bollenberg, hvor vi spiser udsøgt gourmet frokost på Domaine Bollenberg.Når vi har spist aflægger vi et besøg hos den meget interessante biodynamiske vinbonde Camille Braun nede i Orschwihr. De laver en fantastisk Riesling og endnu bedre Pinot Noir. Vi vandre bagefter ned til bilerne. Vi kører hjem og slapper af, inden vi mødes til en let aftenmad og nyder vores ny indkøbte vine. Det har været en fortryllende dag, som vi slutter af med kaffe og kage inden vi går til ro.

Tirsdag: Vi nyder vores daglige croissanter og lækre oste og drager igen til Valée Noble. Vi starter samme sted som i går, men i dag vandrer vi over i den anden dal imod Pfaffenheim. Efter vi har vandret en times tid, går vi ned i den lille hyggelige by Pfaffenheim, hvor vi vandrer forbi den gamle middelalder kirke Eglise Saint-Martin. Vi forsætter igennem vinmarkerne til den idylliske middelalder by Gueberschwihr, hvor det næsten er som at have været i en tidsmaskine og er landet i middelalderen. Vi forsætter igennem byens kringlede og krogede veje for at gå opad mod det gamle kloster Notre-Dame du Schauenburg, hvor der er formidabel udsigt over hele Rhin dalen. Det er her vi spiser dagens frokost. Efter frokost går turen bagom klostret og ned igennem route spiritualité hvor der siges at være magiske kræfter. Vi går ned igennem skoven og ned til vinmarkerne og små Lunde med frugttræer og op på toppen af bjerget og ned til Westhalten. Vi kører hen til en biodynamisk vinbonde Domaine Boesch som har deres vine på flere Michelin restauranter. Når vi er færdige kører vi øre af indtryk hjem til gården og er der stemning for et spil petanque gør vi det med et glas vin i hånden. Senere spiser vi aftensmad og nyder de indkøbte vine.

Onsdag: Vi kører efter morgenmaden op på Grand Ballon (1500m) hvor vi vil vandre en smuk tur i det smukke alpine terræn. Vi ender på en hyggelig bondegård hvor vi spiser frokost. Efter frokost kører vi ned bagom bjerget ned til vinmarkerne og snupper en vinsmagning hos den biodynamiske vinbonde Marc Humbrect som laver verdensklasse vin. Når vi har svælget i god vin kører vi hjem til gården og slapper af med noget mere vin?eller måske en omgang bueskydning eller petanque. Vi spiser aftensmad og ser frem til morgendagens vandretur.

Torsdag: Torsdag spiser vi morgenmad og hygger og nyder den fantastiske stemingen som er på stedet. Efter den sidste croissant er spist snører vi vandrestøvlerne.  Vi starter bilerne og kører ud til Chateau Ollwiller og vandrer op igennem de første vinmarker som fører os rundt i et smukt område med mange storke. Vi vandrer både i skov og i åbent terræn. Vi holder frokost på restaurant Ferme des Moines. Efter pausen er det tid til en omgang Petanque eller en tur ned og se den smukke kirke Notre-Dame de Thierenbach. Vi kører hjem til Domaine Saint Loup og slapper lidt af inden vi tager det pæne tøj på og gør os klar til en aften på Restaurant Le Gare, som ligger 5 min i bil fra gården. De har efter sigende en af Frankrigs bedste vinkældre og fik i 2021 prisen for bedste vinkort i Frankrig. Vi får en menu som er tilpasset til de vine vi har udvalgt med chef sommelieren. Vi koncentrer os om Alsace vine. De har årgange som ikke længere kan købes nogle steder. Der er lagt i ovnen til en fortrylllende og uforglemmelig aften med aha oplevelser på vinsiden. Efter al den lækre mad tager vi kaffe og petit fours hjemme på gården.

Fredag: Efter en fantastisk aften på Le Gare rykker vi morgenmaden en time, så vi alle er klar til den sidste dag. Når vi er færdige med morgemaden er det tid til at snøre støvlerne igen og gøre klar til en 2 timers tur der starter med at vi går ud fra gården og ned omkring den smukke Le lac Micelbach. Vi har flot udsigt til Vogeser bjergene. Vi vandrer hjem til Domaine Saint Loup, øre og lykkelige i hovederne fyldt op med energi. På gården venter der frokost når alle har fået et bad. Vi nyder de sidste øjeblikke på Domaine Saint Loup og efter frokosten siger vi tak for nu og á bientôt til næste gang.

Praktisk info

Transport.

Efter vores første sæson var gennemført stod det helt krystalklart. Kør ned i bil! Dem som fløj fortrød da de smagte al den gode vin hernede i Alsace. Der er seriøst mange penge at spare på vin hernede og man skal ikke købe mange flasker før en del af rejsen er betalt. Ofte op til halv pris. Så er man oppe i en vis kvalitet så skal der ikke mange flasker til for at det løber op. Tag skiboksen på hvis i har sådan en. Vi har fundet steder hvor der høj kvalitet for pengene. De fleste forbinder Alsace med hvidvin. Men de rykker på rødvinssiden. Og vi kender de bedste steder når det gælder rødvin.

Vi vil anbefale at køre ned og overnatte i en af de mange gamle byer som findes i Tyskland. Kør lørdag så i har fordelen med at køre resten af turen om søndagen hvor der ingen lastbiler er på motorvejen. Kør ned og spis frokost i  Ribeavillé området som ligger 1 time fra vores gård. På den måde får man en stor del af søndagen som en feriedag.

Vandreture længde :

Ude i vinmarkerne går vi typisk 2 timer før frokost og 1 time bagefter. Der vandres i et tempo så alle kan være med.

Ophold

Domaine Saint Loup. 1 Rue Principale, 68700 Michelbach, Frankrig

Der indkvarteres i ældre hyggelige dobbeltværelser med mindre andet er aftalt. Der er bad og toilet på alle værelser. Der er linned og håndklæder med i prisen.

Mødetid/afrejse

Søndag fra kl 18.00. Fredag kl 16.00.

Et forslag kunne også være at ankomme lørdag og så overnatte i Ribeauvillé og have et døgn i dette legendariske område. Det ligger kun 45 min fra lufthavnen og 45 min til gården.

Hvis man vælger af flyve herned, så er det vigtig man lejer en bil til ugen.

Datoer.

Skriv for datoer og priser

Prisen indkludere:

søndag aften: Aftensmad og dessert med vin. Overnatning til mandag.

Mandag: Morgenmad. Guided tur. 5 retters frokost menu med vin og kaffe. Let aftenmad og dessert på gården Uden vin. Overnatning til tirsdag.

Tirsdag: Morgenmad. Guided tur. Frokost hos nonnerne med drikkevarer. Let aftensmad og dessert på gården uden vin. Overnatning til onsdag.

Onsdag: Morgenmad. Guided tur. Overnatning til torsdag. Aftensmad uden vin.

Torsdag: Morgenmad. Guided tur. Frokost hos munkene uden drikkevarer. Gourmet aften på restaurant Le Gare med vine. Overnatning til fredag.

Fredag: Morgenmad. Guided tur. Frokost og kaffe på gården.

Alle vinsmagninger.

Betaling: 3000.- straks ved tilmelding. Resten 2 mnd før ankomst. Tilmelding er bindende. Så sørg for at have en rejseforsikring.

Spar Nord bank Reg.nr.9001. Konto.nr. 1400 250 401.

Skal du sende fra et andet land skal du bruge dette nr: SWIFT: SPNODK22. IBAN: DK0790011400250401. Hvis du betaler ind på vores bankkonto skal du huske at skrive dit navn og dato for rejsen.